Team

Het docententeam van Lest Best bestaat uit elf ervaren en professionele docenten die allemaal gespecialiseerd zijn in Nederlands als tweede taal. Onze office manager is Liesbeth Ritfeld. Zij is verantwoordelijk voor de communicatie, organisatie en administratie van Lest Best. Desiree Broekhoven regelt alles op het gebied van aanmeldingen, intakes en cursusevaluaties. De algehele leiding van Lest Best is in handen van Mike van Silfhout. 

Liesbeth Ritfeld

Met veel plezier werk ik als office manager bij Lest Best. Ik draag zorg voor allerlei werkzaamheden op het secretariaat en beheer de administratie. Cursisten kunnen bij mij terecht voor reiskostenverklaringen. De rekeningen voor onze taalcursussen worden ook door mij verstuurd. Op ons kantoor is eigenlijk altijd genoeg te doen. Het is erg leuk om te zien, of eigenlijk te horen, hoe snel nieuwe cursisten de Nederlandse taal onder de knie krijgen. 

Lennert Steijger

Om mee te kunnen doen in een maatschappij zijn beheersing van de taal en begrip van de cultuur essentieel. Dit heb ik zelf ervaren in periodes dat ik in andere delen van de wereld woonde en werkte. Terug in Nederland maak ik mensen uit verschillende windstreken met veel plezier wegwijs in de Nederlandse taal en cultuur.

Rosalyn Borst

In je moedertaal geef je betekenis aan de wereld om je heen. Wanneer je daarna een andere taal leert, vallen je daar dingen in op die voor een moedertaalspreker heel gewoon zijn. De verschillende taalachtergronden van de cursisten en de verschillende manieren waarop ze de Nederlandse taal en cultuur verwerven, maakt het geven van Nederlands voor mij zo interessant en inspirerend! Hun observaties zetten me vaak aan het denken en geen les is hetzelfde.


Laila de Rijke

Voordat ik als NT2 docent ging werken, heb ik als socioloog onderzoek gedaan naar de positie van migranten op de arbeidsmarkt. Een taalachterstand is een belangrijke reden voor werkgevers om migranten niet aan te nemen voor een functie. Als NT2-docent probeer ik deze drempel voor hen weg te nemen. Ik vind het geweldig om mijn passie voor taal en lesgeven te combineren met mijn kennis over de Nederlandse samenleving. Op deze manier hoop ik een bescheiden bijdrage te kunnen leveren aan de integratie van buitenlanders in Nederland. 

Edwin Lucas

De rode draad in mijn werkende leven is de Nederlandse taal. Taal fascineert me van jongs af aan: of het nu de taal is van een lied of een gesprek, van een kind of een gedicht, of van een cursist die van mij taalles krijgt. Het geeft me veel voldoening om taalonderwijs te geven. Het enthousiasme, de inzet en de prestaties van cursisten vind ik enorm inspirerend. En het is mooi om te zien hoe mensen dankzij taallessen een nieuwe wereld kunnen betreden, met nieuwe kansen. 

Fieke Boschman

Onze cursisten leren een taal die nieuw voor ze is. Ze werken daarmee aan hun toekomst in Nederland. Ik vind het mooi om dat proces mee te maken. Het geeft mij veel voldoening het te begeleiden. Plezier bij het leren vind ik belangrijk. Mijn enthousiasme voor het Nederlands zet ik in mijn lessen daarom graag in.

Maartje Rutten-Groenhart

Voordat ik als docent NT2 begon, werkte ik bij een theatergezelschap. Dan maak je mooie verhalen mee, maar dit werk is nog mooier. Elke cursist heeft zijn eigen verhaal en dat maakt mijn werk echt de moeite waard. Het is geweldig leuk om al die verschillende mensen les te geven in een vakgebied waar ik van houd, de Nederlandse taal met al zijn gekkigheden. En dat plezier geef ik graag terug aan mijn cursisten.


Anne Broekhuis

Wat mijn werk als NT2-docent zo interessant maakt, is dat geen dag hetzelfde is: andere niveaus, andere cursisten en andere thema’s die aan bod komen. Daarnaast zie je dat cursisten de wereld om zich heen ontdekken door het leren van die ingewikkelde, vreemde maar ook grappige Nederlandse taal. Ik vind het verbazingwekkend hoe snel cursisten zich dit alles eigen maken en welke grote stappen ze kunnen zetten in een relatief korte tijd. Dit zorgt ervoor dat ik mijn werk met enorm enthousiasme doe!

Anke Roerdinkholder

Er is één vaardigheid die je leven in een nieuwe omgeving een enorme impuls kan geven: communiceren. Ik vind het leuk om onze cursisten te begeleiden in het leren van de Nederlandse taal. Ik wil ze bewust maken van hun leerproces en ze zelf laten ontdekken hoe ze zich het best de taal eigen kunnen maken. Ik hoop op deze manier bij te dragen aan hun persoonlijke ontwikkeling en succes.

Evelien van der Kist

De anderstalige en culturele achtergronden van de cursisten met hun eigen manier van taalverwerving maakt het werk als NT2-docent erg interessant.

Met het leren van de Nederlandse taal en cultuur bouwen nieuwkomers aan een toekomst in Nederland. Met enthousiasme volg ik de sprongen die cursisten in een relatief korte periode kunnen maken. Zowel binnen de logopedie als tijdens de NT2-lessen lever ik graag een bijdrage aan de spraak- en taalontwikkeling van meertaligen.

Andrike Barwegen

Mijn liefde voor taal ontstond bij het luisteren naar de verhalen die mijn moeder me vertelde en, toen ik zelf kon lezen, met het lezen van boeken. De toegang tot de taal opende nieuwe werelden voor me.

Na mijn studie Nederlands werkte ik lang als redacteur, met name voor onderwijsmethoden. In 2012 heb ik de opleiding tot NT2-docent gedaan en me ontwikkeld tot een gepassioneerde docent. Voor cursisten is het leren van de taal de toegang tot hun toekomst in Nederland. Ik vind het boeiend om hen hierbij te begeleiden.